Nyhetsbrev nr-93, juni 2016

Semestertider
Semesterplaneringen är förhoppningsvis redan avklarad. Att ha så god service som möjligt under semesterperioden, det är en fråga som många företagsledningar ställs inför i anslutning till semestern.
Väl medvetna om att det är kunderna som bär upp verksamheten och hur de hanteras är avgörande för hur köptrogna kunder företaget har. Är denna medvetenhet förankrad hos samtliga medarbetare brukar semesterplaneringen gå betydligt lättare. Semester och avkoppling är viktigt för att uppnå både god hälsa och arbetsglädje.

Min reflektion över servicegrad och arbetsglädje ute bland företagen
Denna gång gör jag studiebesök och ringer företag för att i största allmänhet höra hur läget är. De flesta är glada och optimistiska, men flera är bekymrade över att det inte går att få utbildad arbetskraft. Några chefer för företag där jag vet att de har det kämpigt ekonomiskt, håller skenet uppe. Just detta fenomen att inte vilja se verkligheten och sätta in insatser i tid är en fara. -Det blir nog bättre nästa månad och nästa månad och nästa… Jag har förståelse för att den chef som dagligen plågas med tanken på hur månadens löner skall klaras av inte har möjlighet att sprida arbetsglädje och inspiration bland sina medarbetare. Arbetsglädje och inspiration är viktiga parametrar för att nå framgång.

Jag ger mig ut i butiker för att uppleva hur jag blir bemött där. Första besöket är i en specialbutik, en kedja med många butiker på olika platser i landet. Nummerlapparna slut, två kunder före, en enda expedit. Det är sen lunchtid, vilket kanske förklarar något men en blick, ett leende  eller kanske ett kort ord  från den ensamma expediten kunde ha lyft mitt humör. Efter drygt 20 minuters väntan var det min tur.

Nu gör jag ett besök i ett stort köpcentrum där jag vandrar runt bland olika butiker. Överlag får jag hjälp med de frågor jag ställer. Hos en kedja har jag också  tidigare upplevt att det är för få kassor öppna och långa köer, dessutom är det väldigt ofta fel på prissättningen och kassörskan måste ringa till avdelningen vilket bidrar till ännu längre köer och missbelåtna kunder. Det är en ledningsfråga att se till att det finns rutiner som fungerar när det gäller både märkning och prissättning.

Min mobiltelefon hade ringt vilket jag inte hört i vimlet. Jag ringer sedan upp och söker den person som ringt mig. Det var från en fast företagstelefon och någon annan svarar. Jag frågar efter xx, svar: ”han är inte inne”. Vet du när han väntas åter, ”Nej”-tyst i luren. Vill du be att han ringer mig. ”Ja det kan jag väl”. Jag fick en känsla av att jag var till besvär och en sådan känsla får mig genast att förstå att arbetsglädjen på det företaget eller hos den aktuella personen inte är på topp. Den som svarar i ett företags telefon är första kontakten och bör sprida välkomstkänsla och solsken.
Kjell Ahlén