Tema marknadsföring
Förra månadsbrevet handlade om konjunktur och marknadsförutsättningar, majbrevet fortsätter med temat marknad, det är i maj månad som det sker!
Vårsolen, då allt väcks till liv kan påverka våra köpbeteenden. Men hur fungerar vi som konsumenter när vi skall handla? De flesta av oss är köptrogna sina tidigare kontakter, just kontakter inte alltid företag. Detta faktum att personliga kontakter på företagen spelar en allt större roll gäller att utnyttja. Faran med en enskild kontaktperson är att kunden kanske följer med om din medarbetare byter till ett konkurrerande företag.
Motiverade medarbetare
Alla medarbetare måste ha samma målfokus, det är du som chef som har ansvaret för att det blir så. Styr skutan med små delmål och stäm av efter hand. Detta brukar jag kalla intern marknadsföring.
Berätta att du finns men planera först
Våren är rätta tiden att bjuda in dina kunder och kundämnen till aktiviteter. Förbered dina medarbetare innan kundträffen och lägg upp en positiv strategi och var personlig. Se till att så många som möjligt av dina medarbetare träffar och lär känna kunden, då blir ett eventuellt avhopp inte så kännbart. Knyt kontakter i flera led!
Målet med kundträffen
Ställ dig frågan om vad du vill uppnå med kundträffen?
Hur skall du uppnå dessa mål?
Lev dig in i kundens situation och hur du själv skulle känna som kund.
Se till att det alltid finns någon kunnig person bland dina medarbetare som kan svara på frågor.
Var en bra värd som lämnar positiva avtryck.
Vad vill du att gästerna skall minnas efteråt?
Glöm inte att få visitkort av dina gäster och glöm inte att dela ut egna.
Företagets profil och alla medarbetare måste utstråla glädje.
Alla skall ha roligt!
Uppföljning
Glöm inte att följa upp!
Utvärdera – blev det som du planerat?
Om möjligt sänd ut personliga tack.
Håll kontakt med kund och kundämnen på ett mjukt sätt.
inget är roligare än att bidra till inspiration!
/Kjell 070-441 02 57
PS. Det finns en inbjudan till en spännande aktivitet under fliken AKTUELLT!