Nyhetsbrev nr-62, november 2013

Budgetbråk i USA som i elfte timmen fick en tillfällig lösning.
Här hemma: höga arbetslöshetssiffror och Centrala löneförhandlingar som följer tidigare mönster. Företagens behov av kompetent arbetskraft finns men matchningsproblem riskerar att uppehålla den höga arbetslöshetsnivån.
Och så glädjande siffror från Konjunkturinstitutet, Barometerindikatorn steg till 101,6 och ligger nu över 100 som betecknas som normalt konjunkturläge.
Jag talar i mina brev om att ha god kontroll på ekonomi och att hela tiden vara marknadsorienterad, att ha goda relationer inom företaget och att bygga team. Allt detta fordrar rätt arbetskraft, rent yrkesmässiga kvalifikationer och utbildning går att utläsa på papper men att se de allt mer viktiga personliga egenskaperna är svårare.
Denna gång handlar månadsbrevet om Kompetensförsörjning, Ekonomisk planering, Kundregister.

Månadsbrevet samt äldre brev finns alltid också på hemsidan under www.syntessynergi.se.

Kompetensförsörjning
Beroende på verksamhet och tillgång på kompetent arbetskraft så är det ett stort bekymmer för många företag att hitta rätt medarbetare. Du kanske inte är i behov av personal just i dag men vänta inte tills behovet blir akut, håll arbetsförmedlingen informerad om personal som passar din bransch. Om någon passande dyker upp på förmedlingen så kanske du kan erbjudas en praktikplats, ett alldeles utmärkt sätt att lära känna en person. Dessutom är de ekonomiska villkoren ofta gynnsamma.

Ekonomisk planering
Oktober, då är det dags för de som har kalenderårsbokslut att se över den ekonomiska situationen och tala med sin revisor om möjliga avsättningar, investeringar eller krympning av kostnadskonton. Det är en trygghetsåtgärd som bör göras innan det är för sent, tiden går fort och det är bara några månader till den siste december.

Kundregister
Du har väl ett kundregister?  Om inte; hur skall du annars kunna följa upp vilka kunder som har varit aktiva och vilka du skall kontakta för att få fler jobb?
Självklart så har du ett! Gör då en sammanställning över hur aktiva dina kunder varit och hur stor del av din omsättning som hamnar på varje kund. Det är inte bra om några få kunder svarar för en allt för stor del av din omsättning, du kan då lätt hamna i en beroendeställning där kunden kan styra dig eftersom du inte kan undvara denna kund.